De 60+-regeling in de WIA is verlengd tot eind 2024.
Helaas hebben zich alle voorspelde negatieve gevolgen voorgedaan in 2023:
Er zijn duizenden werknemers van 60 + ingestroomd in de WGA zonder zorgvuldige vaststelling van de belastbaarheid. Werknemers dus met (mogelijk) arbeidsvermogen! Die we als BV Nederland zo enorm hard nodig hebben.
Hier zitten ook werknemers bij die, ten tijde van einde wachttijd, lichte beperkingen hebben. Werknemers die enkele maanden later hun eigen werk weer hadden kunnen doen. Soms met zeer hoge salarissen. Dat ze in de WIA belanden, kost werkgevers tonnen aan WIA-excedenten.
Deze ‘non-toerekening’ van de WGA is slechts een beperkt deel van de kosten.
Ook kun je zien dat de WIA-instroom juist is verhoogd vanuit deze leeftijdscategorie. En complementair de achterstand bij de beoordelingen is afgenomen met een vergelijkbaar aantal.
Daardoor is de premie van het Arbeidsongeschiktheidsfonds (Aof) evenredig gestegen. Alle werkgevers betalen mee aan de financiering van het Aof.
Algemeen benadelend beleid
Zogenaamd valt de 60+-regeling onder buitenwettelijk beleid.
Buitenwettelijk beleid dient algemeen begunstigend te zijn. Niemand mag benadeeld worden.
Naar mijn mening voldoet deze regeling niet aan de criteria van “algemeen begunstigend”, want degenen die “profiteren” zijn de werknemers, die niet meer hoeven te werken, en de individuele werkgevers, die de hieraan verbonden WGA-schadelasten niet zelf hoeven te betalen.
Het collectief van werkgevers, dat het Aof samen betaalt, wordt BENADEELD.
Evaluatie 60+-regeling
Ik stel vast, dat de regeling verlengd is. Ik heb geen evaluatie gezien. Ik ga op zoek.
Ik ben bang, dat – zonder evaluatie – de regeling t.z.t. weer verlengd gaat worden met alle gevolgen van dien.
Verlenging van een ON-wettelijke buiten-wettelijke algemeen benadelende regeling is echt te gek voor woorden!
Of is dit ook weer Meten met de Menselijke Maat?